Katkeruudesta vapaaksi

30.04.2022

Valitusvirret 3 mukaan soveltanut Tor Spiik

Minä olen onneton ja masentunut Herra. Olen niin paljon kärsinyt, minua on lyöty ja viekoiteltu ja johdatettu pilkkopimeään. Aina vaan uudelleen on minua häpäisty ja hyljeksitty. Minua on raadeltu toisinaan verille asti ja luuni on murskattu. Minua vastaan on rakennettu linnoituksia ja varustuksia ja ympäröity tuskan muurilla niin että oma mieleni on linnoittautunut minua vastaan. Olen joutunut elävänä kuolleitten joukkoon. Olen kuin kahlehdittu omaan kurjuuteeni eikä missään näy pakotietä. Kukaan ei kuule rukouksiani, kukaan ei vastaa minulle. Olenko Herra oman elämäni hylkäämä, vailla mitään oikeutta olla olemassa?

Niin kuin petoeläimet vaanivat saalistaan vaanivat loukkaajat ja hylkääjät minua. Olen eksynyt elämäni suunnasta, koska silmäni ovat sokaistuneet näkemästä. En näe edes palavia nuolia joita suunnataan minuun ja ne osuvat Herra - kaikki! Minuun on syötetty katkeria juuria ja olen juonut karvasta juomaa, kun ei ole muutakaan ollut. Olen uskonut että se on ollut minun osani.

Minut on poljettu maan tomuun ja olen joutunut jauhamaan soraa hampaillani. Enkä enää tiedä mitä on elää rauhassa, sekin on minulta riistetty ja toivon rippeetkin on minulta viety. Kaikki kokemani on maustanut elämäni niin että se maistuu myrkyltä ja koinruoholta. Niin on minua kaltoin kohdeltu. En voi unohtaa onnettomuuteni päiviä, en saa niitä mielestäni, Herra. Auta minua. Onneksi Sinä Jumalani olet kylvänyt siemenesi minuun ja siihen minä haluan uskoa ja turvautua.

Sinun suurta armoasi on kuitenkin se että vielä elän ja olen. Kiitos Sinulle Herra, että laupeutesi ei koskaan lopu, eikä se koskaan maksa mitään. Joka aamu annat minulle uuden armon ja Sinun uskollisuutesi minua kohtaa on suuri. Minun sieluni huutaa: "Herra on kaikkeni, häneen minä turvaan." Auta minua kuulemaan ja yhtymään tuohon huutoon.

Sinä olet hyvä minulle jos panen toivoni Sinuun ja haluan oppia etsimään Sinua. Sinä olet sanonut minulle sanassasi: " Hyvä on hiljaisuudessa toivoa apua Herralta. Hyvä on miehelle, että hän kantaa iestä nuoruudessaan. Istukoon hän yksin ja vaietkoon, kun Herra on pannut taakan hänen päälleen, painakoon suunsa tomuun - ehkä on toivoa vielä. Kääntäköön hän poskensa lyöjäänsä kohti ja ottakoon vastaan pilkan. Mutta Herra ei hylkää, ei hylkää iäksi. Vaikka hän kurittaa, hän myös armahtaa, suuri on hänen laupeutensa. Ei Herra iloitse siitä, että hän kurittaa ihmistä. Kun kaikki vangiksi otetut murskataan jalkojen alle, kun ihmisen oikeus vääristetään Korkeimman silmien edessä, kun langetetaan väärä tuomio - eikö Herra sitä näe? (26-36)

Minä tiedä Herra, että Sinun sanasi toteutuu ja sinun käskystäsi tulee niin hyvä, kuin tulee myös paha. Ei minulla ole syytä valittaa Sinulle Herra sillä tiedän, että kärsin myös omien syntieni tähden. Haluan tutkia tietäni, tekojani ja valintojani ja palata Sinun luoksesi. Kohotan käteni ja sydämeni Taivasta kohti, Jumalan luokse kurotan toivoni.

Tunnustan Sinulle Jumalani, että olen tehnyt syntiä ja kapinoinut Sinua vastaan siksi miten minua on väärin kohdeltu. Sen tähden olet sallinut minun kohtaavan vaikeuksia ja olet verhoutunut pilveen jonka läpi rukoukseni ei ole tullut. Roskatunkioksi sinä teit minut kaikkien kansojen keskelle.

Edessäni on kauhua ja hauta, tuho kohtaa minua jatkuvasti. Elän noidankehässä joka aina vaan syvenee. Silmäni vuotavat lakkaamatta ja itkulleni ei ole taukoa. Näe Sinä Herra murheeni, ymmärrä tuskani ja kuule huutoni - niin saan avun. Viholliseni pyydystivät ja ajoivat minua takaa syyttä. He syöksivät minut kuoppaan ja kivittivät minua, peittivät minut elämältä. Kauhu, pimeys ja häpeä tulvivat päälleni ja luulin loppuni tullen.

Haluan tehdä Isä parannuksen. Kuule minua Herra, kun kuopan syvyydestä huudan sinun nimeäsi. Kuule ääneni Kristus! Jumalani, Isäni - tule pois sieltä pilven takaa, äläkä sulje korviasi tai peitä kasvoja, kun käännyn puoleesi ja anon apua ja pelastusta. Kiitos, että voin luottaa siihen, että Sinä tulet luokseni lupaustesi mukaan, kun huudan Sinua, ja Sinä vastaat minulle: "Älä pelkää!"

En halua, että miekkani enää saa riehua ympäriinsä ja saada aikaan katkeruutta ja tuhoa minua kohtaan. Auta minua Herra vapautumaan vääryyden ja valheen vallasta. En enää halua ajaa takaa niitä jotka minua ovat haavoittaneet ja rikkoneet (2 Samuel 2: 26). Älä Herra enää peitä kasvojasi minulta, äläkä määrää katkeruuden päiviä minulle kannettavakseni nuoruuden pahojen tekojen tähden. Tunnustan ne Sinulle Herrani ja anon sinulta armahdusta (Job 13:24-27). Kiitos Herra, Ristintyösi kattaa nämäkin syntini.

Sinä näet Herra miten olen kiinni vääryyden siteissä ja katkeruuden sappi täyttää minun koko olemukseni (Apt. 8:23). Minun kurkkuni on ollut kuin avoin hauta ja kielelläni olen pettänyt Sinua ja läheisiäni, kyykäärmeen myrkkyä on minulla ollut huulillani. Suuni on ollut täynnä kirousta ja katkeruutta ja jalkani ovat aina juosseet tuottamaan vahinkoa. Hävitystä ja kurjuutta olen levittänyt ympärilleni eikä minussa ole ollut rauhan ajatusta. Tunnustan tämä Sinulle Herra, armahda minua syntistä. (Room. 3:13-17)

Kristus armahtaja, opeta minua hillitsemään ja hallitsemaan suustani lähtevät ajatukset ja sanat niin että ovat raittiita ja rakentavia, tarpeellisia ja mieluisia niille jotka ne vastaanottavat. En halua murehduttaa Sinun Pyhää Henkeä jonka olet antanut minulle sinetiksi lunastuksen päivään asti. Haluan luopua kaikesta katkeruudesta ja kiivastuksesta, en halua enää kylvää ympärilleni vihaa, herjausta tai pahuutta. (Efe 4:29-32)

Opeta mieleni ja sieluni Herra olemaan altis rauhan evankeliumille ja levittämään sitä läheisilleni. Haluan opetella uudella tavalla olemaan läheisilleni ystävällinen, hyväsydäminen ja anteeksiantavainen, sellainen kuin Sinä, Taivaallinen Isä olet minua kohtaan ollut Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta. Haluan olla Sinun seuraajasi - rakas lapsesi jota Sinä rakastat. Haluan oppia olemaan Sinun tuoksusi läheisilleni ja vaeltaa rakkaudessa (Efe. 4:29-32).

Haluan pyrkiä rauhaan kaikkien kanssa, jotta saan nähdä Sinut Herra, enkä halua jäädä osattomaksi Sinun armostasi, koska olen antanut katkeruuden juuren kasvaa sisimpääni ja ottaa vallan elämästäni ja siksi olen saastuttanut monia lähelläni. En halua olla haureellinen enkä epäpyhä niin kuin Eesau, joka yhdestä ateriasta möi esikoisoikeutensa (Hepr. 12:14-16).

Armahda minua syntistä Herra, auta vapaaksi vääristä malleista ja valheista joiden vuoksi olen elänyt harhassa ja kotini on ollut kylmä ja yksinäinen - kuin hauta.

Kiitos että Sinä voi minut vapautta!

Luovutan tahtoni ja elämäni Sinulle.

Amen